Indulj neki a nagyvilágnak és önkénteskedj ott, ahova álmaid repítenek!
2018. augusztus 30. írta: kinga.sunny

Indulj neki a nagyvilágnak és önkénteskedj ott, ahova álmaid repítenek!

Nem kellenek hozzá se milliók, se atomfizika, csak te, és egy kis szervezés!

Ahogy azt már jól kifejtettem egy előző bejegyzésben, egyáltalán nem gondolom, hogy az önkéntesség mindenkinek való. Szükséges, vagy legalábbis célszerű hozzá önismeret, alázat, rugalmasság, nyitottság, befogadókészség, felelősségvállalás, szociális érzékenység, életrevalóság, változástűrés, és még sorolhatnám.

img_20180606_121654510.jpg

És persze ezer más módon is lehet utazni, mint ahogy azt ezer-csillióan teszik is. Nekem az volt szimpatikus az önkéntességben, hogy így több időt lehet máshol tölteni anélkül, hogy a szállás és kaja okozta költségek teljesen lenulláznának, és jobban meg lehet ismerni azt a mikrokörnyezetet, kultúrát, ahova az ember kerül, és akár előtte-utána turistáskodni is lehet. Szóval Slow-travel! :D

Ugyanúgy jó ez a lehetőség azoknak, akiknek 1-2 hónap szabadságuk is van, vagy pl. nem költöznének külföldre, de élnének máshol hónapokon át. És akik szeretnék valahol máshol tölteni egy életszakaszukat, és ismerkedni a világgal, emberekkel. Mert önkénteskedés közben találkozol sok-sok másik kultúrával is extraként, nem csak a vendéglátóddal. Tudsz egyedül lenni, és közösségben is vagy ugyanakkor. Kell hozzá tényleg rugalmasság, de egyébként rengeteg kaland és csoda tud történni. Így ha van lehetőséged menni, és hosszabb távra indulnál útnak, ez egy jó kezdeti opció, vagy akár jó megoldás lehet középtávra is. Én nem tudnám elképzelni, hogy egy életen át mozgásban legyek, de ismerek olyat, aki 11 éve úton van és azóta önkéntes, plusz néha szezon munkákból rakja össze a napi betevőt. 

Ha elgondolkodtató a lehetőség számodra, a nagy és fő költség az utazással jár, ami azért igényel szervezést és tudni kell, hogy mit engedhetsz meg magadnak. Cserébe egy új világot nyithat meg előtted egy ilyen út, akármennyire is elcsépelten hangzik. Így van.  Mindenki máshogy fogalmazza meg, amiért elindul, de a világ megismerésének vágya, és én-idő eltöltése mindig ott figyel a legfontosabb motivációk között. 

img_20180821_140253107_hdr.jpg

1. "Minden csak elhatározás kérdése"

Én éveken át érlelgettem a gondolatot, míg végül egy jól megérett camambert-é vált, és fogyasztható lett a számomra. Akkor jött el a pillanat, hogy elhatározzam magam, és neki is vágjak. Aztán ezt követte egy elég erős pánikroham, amelynek keretében félelmekkel teli gondolataim repkedő sasmadarait hesegettem magam körülről, messzire el. Akkor és ott őket mind elkergettem, és elhittem, hogy én erre képes vagyok, és addig csinálom, amíg össze nem jön.

img_20180117_112546173_burst009.jpg

Nem akartam lehetetlen küldetést, és fogalmam sem volt, hogy fogom érezni magam - haha, most már elmondhatom, elképesztően szárnyaltam, és csodálatosan jól éreztem magam! Persze néha nagyon nehéz is volt, de az is megérte, mert tanultam belőle..! .

Mindenesetre egy rugalmas és könnyen kivitelezhető, jól alakítható utat választottam: önkénteskedni fogok néhány hónapot külföldön. Aztán persze tudtam, hogy kell majd valamiféle munkát is találnom, ami szerencsére szintén sikerült később. 

Tehát, legelső sorban elhatároztam, és megléptem az 1., ám talán nem a legbiztonságosabb lépést: felmondtam! Ez utólag így bolondságnak tűnhet, de nekem - mivel teljesen bizonyos voltam, merre tartok, ez egy fontos lépés volt affelé, hogy már csak előre tekintsek. Jött is a pánik!  De legalább a motiváció és a vérpezsdülés is!

Azért nem feltétlen ajánlom, hogy mindenki mondjon fel azonnal, de nekem nagy-nagy átgondolás után bevált :D A nagy átgondolás része volt, hogy tudtam, mennyi pénzem van, hova és milyen keretek között megyek, és mennyibe kerül oda eljutni és visszajönni. Ezeket azért érdemes tudni, ha nem akarsz mindent 1 lapra tenni és kiüríteni a pénztárcádat felmondás után,egy egy-irányú jegy megvásárlásával.

2. A második lépés, hogy gondold át, mire is vágysz, és merre mennél, ha bármerre mehetnél!? Álmodd meg a saját álmodat!

Ehhez idő kell, és türelem. Az én álmaim is lassan tisztultak ki, de egyszercsak kitisztultak, és északra, skandinávia irányába vezettek. Két dolog érdekelt, a design és a természet. Végül utóbbi miatt, ami szerintem itt az egyik legsokoldalúbb és legvarázslatosabb, én Norvégiát választottam.

img_20180808_110514126_hdr.jpg

De a workawayen többtízezer lehetőség közül bármelyik lehet a TE lehetőséged. Ha pl. épp Dél-Afrikába mennél, rápillantottam és ott is van 186 aktív lehetőség most, köztük tanítással, farmon segítéssel és faldekorálással, hostel munkával.. Norvégiában pedig épp 403 opció közül lehet választani.

Szóval álmodd meg a saját álmodat! Találd ki, hogy milyen emberek között lennél szívesen, mit csinálnál szívesen, és hol. Hogy mi a célod az úttal, és ahhoz hol kerülhetsz közelebb? Ha a sivatagban, az őserdőben, vagy pálmafák között, netán a sziklás hegyeken látod magad, vagy sarki jégtáblákon, akkor egy olyan helyet keress, ahol az megadathat, amit most magad előtt látsz!

Ez a legjobb az egészben, hogy belerajzolhatod magad a sajád álomképedbe! 

Aztán persze az egészet részletesen elő kell készíteni, és meg is kell szervezni, de eddig elég vagányul hangzik, nem? :D :)

3. Találd meg a helyed az álomképben

Ha megvan, mit csináltál, vagy hol csinálnád legszívesebben, akkor irányítsd figyelmed az önkéntes oldalakra, és kezdj el nézelődni. Írhatsz véletlenszerű helyekre is, hogy fogadnak-e önkénteseket (nekem pl. volt egy olyan tervem is, hogy egy Magas-Tátrai menedékházban töltsek néhány hónapot, és össze is gyűjtöttem az elérhetőségeiket), de sokkal hatékonyabb, ha gyűjtőoldalakon keresgélsz.

Én 3 ilyen oldalt ismerek: 

workaway

helpx

woof

Ebből utolsó kifejezetten farmmunkákra szakosodott, de az első kettő többféle témakörrel foglalkozik. Én a workawayre regisztráltam, 1 évre ~ 8.000-10.000 Ft körüli díjért. Itt 10-12 kategória közül lehet választani, köztük a farm, a gyerekvigyázás, a vendéglátózás, és egyéb munkák is szerepelnek. 

Itt egy alpontként kihangsúlyoznám, hogy mi is ennek a programnak/ rendszernek a valódi célja!

Mert eddig szó volt kalandról és álmokról, de ennek van egy másik oldala is. 

Ugyanis amellett, hogy álomhelyedre repít a lehetőség, ez azért feladatokkal is jár. Ez egy munka, de persze nem teljes állás, csak napi néhány óra, heti kb. 5x. De nem csak nyaralás, és főleg nem ingyen, más csecsén lógás, hanem segítség, kultúrális cserelehetőség, a világ és más kulturák megismerésének lehetősége.2721858_c4c8fc214ff99fb5c56b971450c790d3_wm.jpgLEHETŐSÉG. Amit nem szép dolog kihasználni, vagy visszaélni vele. Nekem viszonylag normális volt még a legkellemetlenebb önkéntes-társam is, de voltak nem olyan könnyű helyzetek, és hallottam kifejezetten olyan önkéntesekről is vendéglátóim szájából, akik visszaéltek vendégszeretetükkel. 

Én a magam részéről eléggé megdolgoztam azért cserébe, hogy vendégül láttak, és ezért tiszta a lelkiismeretem, de azt gondolom, ennek oda-vissza jól kell működnie, hogy mindenki jól tudja érezni magát.. Nem csak önkéntesekről, de vendéglátókról is hallottam cifrákat.

Ezért is fontos, hogy jól szűrj, és olyan vendéglátóknak írj, akik elsőre és másodikra is szimpatikusak, mert idegenek lesztek, de valahogy mégis együtt kell majd élnetek és dolgoznotok is! És akárhogy is, tőlük fogsz függeni, mert náluk élsz, és ők adnak enni, és nekik segítesz. Szóval nem leszel teljesen önálló, de cserébe kapsz lehetőségeket az álomképedben lenni, ilyen keretek között.

Adnak, és kapsz, adsz és kapnak. Tisztára mint karácsonykor. :) 

Ha ez stimt, akkor jöhet a keresés! Ha találtál szimpatikus lehetőségeket, akkor regisztrálj a neked tetsző önkéntes gyűjtő-oldalra, amihez saját profiloldal feltöltése is szükséges, képekkel, személyleírással, mint ahogy couchsurfingen is így van. Személyes levelet érdemes írni a hostoknak, és rákérdezni az ismeretlen részletekre, pl. ha nem jelölte meg a lakhatás körülményeit, vagy a munkaidőt, vagy a feladatokat, vagy esetleg egyéb részletek érdekelnek, pl. hogy hány önkéntes van ott egyszerre, milyen ruhákat vigyél, vagy milyen szabadidős lehetőségek vannak, akkor mindenképp kérdezz rá előzetesen.

Érdemes elolvasni a korábbi referenciáikat is, bár az is lehet csalóka. Én egy giga táblázatban gyűjtöttem az infókat, mivel annyira sok embernek írtam, hogy egyébként lehetetlen lett volna követni a szálakat. Itt ápdételtem szépen a híreket, minden egyes válasz után.workaway_tablazat.jpg

Volt olyan önkéntes társam, aki csak 1-2-3 embernek írt egyszerre, pár nappal, vagy héttel az indulása előtt, és teljesen simán működhet ez is, de ebben megvan az a rizikó,hogy nem a legjobb helyre kerülsz, vagy nem találsz helyet időben.. de ő laza volt, szóval nem stresszelte túl a dolgot. Meg neki kb mindegy volt, mit csinál, csak az számított, hogy szép helyen legyen és jókat ehessen. :) Másik példa, aki jó előre beosztotta kb. heti pontossággal, hogy melyik hónapját hol tölti, és eszerint haladt 9 hónapon át. Nekem kb 1-2 hónapom volt a szervezésre, és nagyon mehetnékem volt, úgyhogy én biztosra akartam menni és alaposan kutattam. 

Preferenciáim ezek voltak: legyen szép helyen :)), legyen a vendéglátóm szimpi az oldala alapján, lehetőleg legyenek referenciái, jobb, ha más önkéntesek is vannak ott, vagy legalábbis nem teljesen elszigetelt a hely. Aztán, a feladatban legyen valami hasznos, vagy kreatív, pl. művészet vagy design területen, vagy dekorálás, házfelújítás, szóval valami, amitől akár szakmailag is fejlődhetek (merthogy bútor és belső tér tervezéssel foglalkozok és szeretnék foglalkozni ezután). A vendéglátózás volt még, ami érdekelt, mert azt mindig is ki akartam próbálni egy időre, mert egész egyszerűen szeretek emberek között lenni és emberekkel foglalkozni. 

Sok vendéglátó elfoglalt, ezért nem válaszoltak rögtön, vagy egyáltalán nem is válaszolnak. Végül jött pár igenleges válasz, és főképp a helyszín és a feladatok alapján választottam ki első vendéglátómat a lehető legészakibb csücskén az országnak. Ő egy galériát vezetett, amiben kiállításokat szerveztek főképp a saját műveiből, és ennek részleges felújítására lett volna szükség akkortájt. Lefixáltuk a dolgot és még videóztunk is, szimpi volt, és kezdtem fejben elképzelni magam a világ tetején, a zord őszben. Eltelt 2 hét kb., amikor végül még egyszer leleveleztünk, hogy akkor még mindig minden tuti, és most már megvenném lassan a repjegyemet is.

Aztán egyik nap jött egy levél, hogy mégsem tudok menni. Furcsa okra, valami családi problémára hivatkozott, nem is magyarázta a részleteket. Ez volt a kiutazásom előtt 3 héttel, és konkrétan azon a napon, amikor a repjegy megvásárlására rá akartam kattintani. Azért ott összeomlott egy belső server bennem, de aztán újratelepítettem a rendszert és konstatáltam, hogy sajnos ez is benne van a pakliban.

img_20180419_195317909.jpg

Mástól is hallottam ilyet azóta. Tulajdonképp nekem még mázlim is volt, mert még nem voltam úton, sőt, repjegyre se költöttem. Volt olyan sztori is, hogy a reptéren várt az önkéntes, és a vendéglátó nem jött. Ilyenkor jó esetben az előző, vagy következő vendéglátó viseli sorsát a pórul járt önkéntesnek, aki így nyer időt egy B terv kialakítására. Bennem még otthon merült fel a kérdés: hova menjek 3 hét múlva?  

Gyorsan írtam néhány hostnak, akik 1x már igent mondtak, és másodjára is igent mondott szinte mindenki. Közülük kiválasztottam a legszimpatikusabbat, aki már egyszer keresett azóta külön is, és végül most, harmadjára egymásra találtunk és eldöntöttem, hogy őt választom. Ezt a sors is így akarta, mert itt töltöttem 3 hónapot önkéntesként, izgalmas és sokszínű feladatokkal, rengeteg lehetőséggel, remek szabadidős programokkal, kihívásokkal, majd pedig felajánlott egy szezonmunkát néhány hónappal később, amire én igent is mondtam. Szóval ez volt az a hely, ami tökéletesen és maximálisan belepasszolt nem csak a kezdeti, hanem a középtávú terveimbe is! Ez volt az én tökéletes lehetőségem.!

img_20170901_083950388.jpg

Egy másik igen-leges választ pedig elnapoltam, és végül hozzájuk is elmentem 2 további hónapra önkéntesként. A többieket talonban tartottam, mert legalább 3 helyre szerettem volna eljutni, de végülis a 3. helyett inkább hazautaztam egy időre. 

4. Szervezd le az utazásod és készülj fel rá testileg, lelkileg

Időtartamtól és helyszíntől függően az előkészítés igényelhet némi időt és pénzt.

Ha csak 3-4 hétre megy az ember, vagy csak 1 helyre, ott elég tiszta az ügy, akkor csak az uazást kell megszervezni, és bepakolni. Érdemes megnézni a helyi időjárási viszonyokat, és persze hogy repülő, busz, vonat, hajó, vagy milyen jármű visz a leghatékonyabban és legolcsóbban el az uticélig, és aztán jobb hamar megvenni a jegyet is, amint fixálódott az út. 

Én ismeretlen időtávra indultam egy sokoldalú, szélsőséges időjárású országba, szóval tudtam, hogy be kell szereznem egy-két speciális ruhadarabot, de az meg könnyítés volt, hogy Európa, és schengen övezet a cél, tehát legalább vízum nem kellett, és semmi extra egészségügyi előkészületet sem igényelt az út ide.

Ha hosszabb távra mész, felmerülhet néhány fontos kérdés:

- Kell-e vízum? Ha nem, meddig lehet az országban tartózkodni?

- Kell-e oltás? Egyéb egészségügyi előkövetelmény van-e?

- Milyenek az időjárási körülmények? 

- Élővilág, állatvilág elleni védelem? 

- Egészségügyi és balesetbiztosítás 

- Pénzügyek átgondolása

- Okmányok, bankkártya, papírok

- Ruha, eszköz, stb. 

 Nekem is okozott izgalmakat egy-két dolog, pl. az utsó pillanatban derült ki egy norvég oldalon történő online fizetésnél, hogy a bankkártyám analfabéta lesz itt, ezért igényeltem 14 nappal az út előtt egy újat, amit 10-15 nap alatt ígértek, hogy megérkezik a postlaádámba. Megérkezett! :D. Aztán az Európai TB kártyát alig tudtam kiváltani, mert már megszűnt a munkaviszonyom épp az igénylés előtt 2 nappal. Aztán persze még ezer helyre rohangáltam ügyintézés címszó alatt, és az egyedi dolgokról még nem is beszéltem, ami a poggyászomat illeti. 

5. Indulj el egy útra

De ha ez mind megvan, nem maradt más hátra, minthogy útnak indulj! Az egyik legkülönlegesebb, gyomorbizsergetőbb érzés, amikor valamire éveken át vársz, és hónapokon át készülsz, és eljön a nap, amikor megtörténik. 

Akármennyi vesződéssel jár, akármennyi emaillel, előkészülettel, felmondással és lemondással, ügyintézéssel, sorban állással, forint költéssel, a leges legfontosabb, hogy megéri. Mert ahhoz vezet, hogy megleld az álomképed, és bele tudd magad rajzolni saját álomképedbe. Hogy értékelni és élvezni tudd, ha ott vagy. Hogy tanulj belőle és nagybetűsen ÉLJ benne. Hogy előrevigyen, bármerre is van az előre. Hogy érezd jól magad. Hogy legyen akár könnyű, akár nehéz, legyen értelme és haszna annak, hogy épp olyan.  

HAJRÁ!!!! <3  

img_20180812_163853734_hdr.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://happilyeverbefore.blog.hu/api/trackback/id/tr1314209945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása