Kedvenc norvég városom: Trondheim
2018. augusztus 21. írta: kinga.sunny

Ugyan már tavaly télen, egész pontosan mikulás napján tettünk látogatást önkéntes-társammal Trondheimben, most visszanéztem a képeket és felidéztem, milyen király is volt, úgyhogy gondoltam, végre itt lenne az ideje meg is mutatnom őket. Azóta voltam Osloban és Alesundban is, de még mindig Trondheim a kedvenc norvég településem.

A város egyébként egy fontos kereskedelmi pont, mivel jó összeköttetésben volt a déli településekkel és a fjord, amelynek csücsként található, a nyílt óceán felől könnyen megközelíthető volt.

A városnézés lehetőségét az utolsó novemberi napokban találtuk ki, és eléggé izgatottan vártam, egyrészt, mert ekkor nyargaltam át Észak-Norvégiába, ahol fogalmam sem volt, a sötétségen kívül mire számíthatok majd, másrészt, mert már hónapok óta vártam, hogy milyen lesz az új önkéntes helyem. Harmadrészt, mert még nem láttam egyetlen norvég várost sem egészen addig (Kristiansundon kívül, ami a szomszéd szigeten van). Negyedrészt, mert ez volt - legalább is akkor azt hittem - utolsó közös napom Johannával, akivel együtt önkénteskedtünk kettesben egy bő hónapig.

A kalandot megelőzte egy komoly izgalom, méghozzá hogy nem tudtam, el kell-e hagynom 3 hónap után az országot, vagy sem. A sima turista vízum - ami nem is vízum igazából, csak annyi, hogy simán bejövök az országba- 3 hónapig ad lehetőséget az itt tartózkodásra. Utána valamiféle vízumot kell kérni, a rendőrségen. Erre épp Johanna hívta fel a figyelmem, aki előbb kapott időpontot, én meg beszari voltam és majdnem el se mentem. De végül elmentem, és az általa már jól bejáratott úton "álláskeresőként" regisztráltattam magam. Ezzel további 3, összesen 6 hónap itt tartózkodásra lehetett lehetőségem. Ennek oka az volt, hogy a hosszú távú önkéntességre nem volt megoldásuk, de ez állt ahhoz a legközelebb. Ez az intervallum pedig nekem épp elég volt, mert akkor már tudtam, hogy ezután az önkéntesség után mindneképp legalább egy rövidebb időre hazalátogatok, és akkor újraindul az óra. Mindenesetre az is a pakliban volt, hogyha a rendőrségen nem kapok ilyen itt-tartózkodási engedélyt, akkor ki kell mennem az országból, és visszajönni. Valószínű Svédország lett volna a célom, kocsival. De így sokkal jobban jártam, mert ezt a csomó pénzt nem kellett elköltenem, és helyette elmehettünk Trondheimbe is együtt :D

Stílusos érkezés

Van egy jármű, amivel 1 megálló és Kristiansund után máris Trondheimben vagyunk, ez pedig nem más, mint a Hurtigruten. Így ezt az autentikus közlekedési módot választottuk és az éjszakát a hullámzó tengeren töltöttük.

A Hurtigruten története egyébként nagyon izgalmas, és egy rendkívül bátor fickó, Richard With hőstettével indult. A zord északon, ahol rengeteget van sötét, és a viharok, hurrikánok is szinte mindennaposak a nyílt vízen, és ahol a part közelében sziklák bújnak a felszín alatt mindenhol - na ezen a zord helyen egészen a 19. század végéig teljesen lehetetlen és nagyon veszélyes volt hajóval közlekedni.

Senki nem merte megtenni ezt az utat, ezért az Észak-Norvég kereskedelem és szállítmányozás rendkívül körülényes volt, értsd egy levél 4 hónap alatt érkezett meg északra. Aztán jött ez a bátor fickó, aki feltérképezte az északi partszakaszt, majd bevállalta a világ történetében először, hogy nagy hajókkal közlekedjen itt, és így nagyságrendekkel gyorsabb utat nyisson meg az addig elszigetelt északi országrész és a világ között. A kezdeti fő cél a 19. század legvégétől a postacsomagok szállítása volt, és a tükörfordításban "gyors hajó" névhez hűen a Hurtigruten 6,5 nap alatt szelt át 1500 km-t a vizen. A társaság több hajótársaság flottájával egybeolvadva óriás céggé alakult.

A funkciói a 20. század végére azonban megváltoztak, mára teljesen felhagytak a postai szállítással, de teherszállítás még a portfolio része, mindeközben jelentős igény keletkezett a turisták irányából a hajókon való utazásra. Mára számos cruise ship között a Hurtigruten is beáldozta magát a turizmus oltárán és súlyos pénzekért szállítja utasait a legszebb helyekre, megállóiból pedig turista buszokkal viszik a népet a világhíres látványosságok lábáig. Ezek a képek egyébként a nemrég megnyílt Stokmarknes-i Hurtigruten múzeumban készültek, ahova volt szerencsém eljutni az északi önkéntesség keretében.

A múzeumban minden fontos hajórész és térrész le volt modellezve, és az összes létező Hurtigruten hajó makettje is megtalálható volt, a fenti fotón pedig a máig működő kikötők sora szerepel, végig a nyugati parton. No, szóval egyrészt a kaland kedvéért, másrészt Johanna hajómániájának köszönhetően mi is egy ilyen hajóval, ám a holtszezon kellős közepén utaztunk el Kristiansundból Trondheimbe. Az út kb. 6 órás volt és éjszaka voltunk vizen.

Szuperhold kíséretében elköszöntünk a karácsonyi fényekben pompázó Kristiansundtól, majd kiérve a nyílt vízre, hosszas röhögőgörcsöt kaptunk, mert nem tudtunk megállni a lábunkon. Az agyunkban az érzet valószínű egyenlő volt a részegséggel, ezért nem is nagyon tudtunk lenyugodni egy ideig. Aztán mégiscsak sikerült, és akkor nyugovóra tértünk az üres étterem kényelmes kanapéin.

Trondheim körbesétálása egyetlen nap alatt

Hajnalban megérkeztünk, és a szerencsének köszönhetően rögtön fel is tudtunk menni letenni több-tíz kilós csomagjainkat couchsurferunknél, aki egy elég laza és rugalmas, egyébként orosz srác volt. A legbelvárosibb, hangulatos kis utcában lakott, és rögtön kulcsot is kaptunk, mert ő rohant is dolgozni. Egyébként este két programja között főzőcskézett is nekünk egy finom vega menüt, mi pedig sütivel ajándékoztuk meg.

Nem állítom, hogy könnyű couch surfert találni Norvégiában, mert rengeteg inaktív taggal van tele a közösségi oldal, de itt szerencsénk volt, és kitartó személyes levél- írogatásomnak köszönhetően sikert értünk el benne.

Egyetlen napunk volt Trondheimre, amit a rövid, és hullámzó kanapén alvós éjszaka után nem túl kipihenten, hajnali érkezéssel indítottuk. De bátrak voltunk és erősek, és bevettük a várost. Egész nap sétáltunk, körbejártunk mindent, a főteret, a híres katedrálist, a leghíresebb folyópartmenti régi házakat, a leghíresebb  hidat, majd pedig a kis utcákat, a kertvárosi régi negyedet, a külvárosi zónákat, a patak partját, a parkokat, és még az egyetem várost is. Mindent. Nagyjából így nézhetett ki útvonalunk :D

A nyugis kis patakpart templommal egy kedves kisvárosi életkép volt.

A főtér és a híres katedrális pedig "A" "kötelező" látnivaló Trondheimben.

Aztán ellátogattunk a híres régi trondheimi házakhoz és a híres hídhoz is. Tapasztalatom szerint minden norvég városnak van 1 db híres fotója, és Trondheimben ez a fotó a régi halászházakból álló házsort ábrázolja. A hid a 2. helyre csúszott a listán, pedig nagyon szép és egyébként a 17. században, egész pontosan egy 1681-es tűzvész után építették. Norvégiában az a jó, hogy még a "kötelező" látvnivalókat is nagyon élvezem megnézni, mert egyszerűen szépek és hangulatosak :)

És az építészet...

Csodálatosnak tartottam a trondheimi házikókat, színesek, kicsik, vidámak, még télen is. Cuki kis utcácskák rejtik őket, kedves kertvárosokban. Azt hiszem, a "téli norvég kisváros", mint olyan, nagyon hangulatos tud lenni, akkor is, ha nincs tele forró csokizó emberekkel és főleg nem zsibvásárokkal, és akkor is, ha korán sötétedik, és hideg is van. Van egy hangulata, amit nagyon jó volt magamba szívni.

És a design...

Trondheimben és az Osloi reptéren végleg meggyőződtem róla, hogy a norvég design helyett Norvégiában is inkább a svéd és dán design létezik csak. Egyszerűen a trendi és a turistákat megcélzó boltokban is csak dán és svéd design termékekkel találkoztam. Mindenesetre nekem ezeket is nagyon izgalmas volt élőben megnézegetni és néhány nagy márka bútorait, tárgyait megérinteni :D Trondheim viszont állítólag az ország egyik design központja is, szóval biztos lett volna még mit nézni, de ezt az egy-két fő utcán lévő boltocskát is jó volt polcról polcra, alaposan áttanulmányozni. Innen jó sok dolgot szívesen hazahoztam volna.

És az egyetem...

Nekem külön öröm volt az egyetemvárosban körbesétálni, 2 szempontból is. Az egyik, hogy nagyon szép régi épületekből állt, amik modern belső terekkel voltak berendezve. A folyosókon sok elszeparálható tanulószoba, kényelmes fotelek voltak elhelyezve, és sok sok kávégép.. :) A másik szempont, hogy nagyon tetszett a design szakosztály épülete és ott is ebédeltünk, míg megcsodáltam a folyosón elhelyezett norvég kávégép- maketteket és szék modelleket. Eszembe juttatta a BME-t, ami hasonlóan egyetemvárosként terjeszkedik el 2 híd között, és a környéken ott is minden megtalálható, mi szem-szájnak ingere a nyomdától a kajáldán át a sörözőig. Ennyi bringatárolója viszont akkor még tuti nem volt a BME-nek, mikor én odajártam!

És ilyen designer-bútorok sem

És növényekkel sem voltak tele a folyosók..

Az utcák Trondheimben egyébként a belvárosban és az óvárosi részekben macskakövesek, így havasak és csúszósak voltak, de mégis sokan bicikliztek, az autós forgalom pedig egyáltalán nem volt számottevő. Trondheim egy élhető városnak tűnt, egy hangulatos és kedves ékszerdoboznak.

Egyébként ma Trondheim az ország 3. legnépesebb városa a maga 160.000 lakosával, de sokáig főváros volt és ma is központi helynek számít. Ez nem kifejezetten érezhető rajta, bár a nagy kikötő azért árulkodik, de tényleg inkább kisváros hangulata van.

Mi az egész napos téli sétától teljesen kimerülve kávézós vacsorázós pihenőt tettünk, de aztán rávettük magunkat, hogy még egy esti sétát is megtegyünk. Megérte, mert estére karácsonyi fényárban úsztak az utcák, és a hó is elkezdett nagy pelyhekben esni.

Akkor és ott karácsonyi hangulatunk támadt, és talán ezért is imádtam meg Trondheimet ennyire. Élhetőnek, különlegesnek, norvégnak tűnt, és semmiképp sem volt túlzsúfolt. Biztos az én akkori állapotom is hozzátett ehhez, a várakozás és izgalom az északi élményeket várva, és a karácsony előtti pillanatok meghittsége miatt. Talán kicsit a sötét és hideg miatt már befelé is fordultam akkortájt, de csak olyan kedvesen, olyan almás-fahéjas teás, és mézeskalács szerűen.

Azt hiszem, eléggé szívesen visszatérnék ide, gyakorlatilag bármikor!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.